Operátoři, kteří zajišťují připojení k Internetu, jednali na mezinárodní konferenci s názvem Gigabit Access 2018. Cílem bylo diskutovat na téma zajištění kvalitního připojení koncovým zákazníkům uvnitř jejich bytových jednotek. Jde totiž o to, že v současné době jsou domácnosti připojené k Internetu limitovány službami operátorů, kteří kvalitu připojení garantují pouze do přípojného bodu. Co se nachází za ním, tedy např. domácí Wi-Fi routery různých, často i pochybných, kvalit a značek, operátoři neřeší.
Helpdeskové telefonní linky však zákazníci žhaví až v 70 procentech právě v situacích, které souvisí s potížemi při provozu koncových zařízení. Operátoři se na konferenci dohodli na jistých změnách:
Zajímavý pokus provedla společnost Movistar, který spadá pod provozovatele Telefónica. Nechali nainstalovat svým zákazníkům chytrý router s názvem Movistar Base a monitorovali počet volání na linky helpdesku. Ten poklesl o 90 procent!
Cílem je tedy zavádět zákazníkům kvalitní zařízení s možností diagnostiky, kdy operátor snadno zjistí typ závady, a může jej velmi rychle odstranit. Zároveň se tím omezí výskyt běžných problémů s vypadlým a zamrzlým routerem. Operátor v tomto případě provede připojení k Movistar Base pomocí protokolu TR-069, a po diagnostice bude možné zařízení nastavit.
V horizontu několika následujících měsíců je nasnadě také řešení plně automatizované, kdy zařízení nahlásí poruchu operátorovi ještě dříve, než ji zaregistruje zákazník, a bude možno ji odstranit velmi pohotově.
Někteří operátoři využívají této situace k výhodnému businessu. Např. ITS Telecom poskytuje placenou službu Whole Home Wi-Fi Support Plan. Klient za poplatek necelých sedmi dolarů měsíčně (asi 150 Kč) má pronajatý router, tzv. dokrývač, a v ceně je i komplexní technický servis jak zařízení, tak i připojení. Koncové síťové prvky jsou pod dálkovou správou operátora a zákazník nemusí řešit prakticky nic, není třeba ani volat na helpdesk.